miércoles, 11 de abril de 2007

Gayatri: Poland



Czym jest mantra?
Mantra wywodzi sie z tradycji wschodu i jest swego rodzaju modlitwa. Spotyka sie okreslenie ze mantry sa slowami mocy (mozna je przyrownac do zaklec).
Mantry najczesciej skladaja sie z sylab zapisanych w sanskrycie ( jezyku swietych ksiag hinduskich). Sylaby te maja rozne wibracje i roznie wplywaja na otocznie, jak i na osobe wypowiadajaca (badz spiewajaca) mantry.
Podstawowa mantra jest dzwiek OM - odpowiada on wibracjom wszechswiata, mozna powiedziec Boga.
Dlatego mantry nie sa zwyklymi modlitwami, sa czyms wiecej... okreslenie "mowa bogow" bardziej tu chyba pasuje.
Zapis w sanskrycie uniemozliwia doslownego tlumaczenia mantr na nasz jezyk, wiec moze powstac wiele tlumaczen i wszystkie dobre :)... oby mniejwiecej zachowac sens.




Zapis w sanskrycie:
Om
bhoor-bhuvah-svah Tat Savitur Varenyam
Bhargo Devasya Dheemahi Dhiyo yo nah prachodayaat.

Tlumaczenie (coprawda bardzo niepelne, ale jest :] ):
O wszechmogacy Boze
Stworzycielu zycia, ktory usuwasz bol i smutek, a dajesz radosc
O Stworzycielu wszechswiata
Otrzymujemy od Ciebie wspaniale swiatlo gladzace grzechy
Sprowadz nasze umysly na wlasciwa sciezke

Mozna spotkac sie z innym tlumaczeniem...np.: Bhoor-Bhuvah-svah, te slowa sa symbolami.
Bhoor –
oznacza swiat fizyczny, egzystencje, ziemie
Bhuvah –
swiat uczuc, swiadomosc (usuwajaca smutek i bol:]), niebo
Svah -
Swiat mysli, prawdziwe szczescie, niebiosa

Bhagavad-Gita


Tekst 35


brhat-sama tatha samnam gayatri chandasam aham
masanam marga-śirso ’ham rtunam kusumakarah

brhat-sama – Brhat-sama; tatha – również; samnam – spośród hymnówSama Vedy; gayatri – hymny Gayatri; chandasam – z całej poezji; aham – Ja jestem; masanam – spośród miesięcy; marga-śirsah – listopad i grudzień; aham – Ja jestem; rtunam – spośród wszystkich pór roku; kusuma-akarah – wiosna.

Wśród hymnów Sama Vedy – Ja jestem Brhat-samą; a z poezji – Gayatri. Spośród miesięcy jestem Margaśirsa (listopadem i grudniem), a z pór roku – kwitnącą wiosną.

ZNACZENIE: Jak to już Pan oznajmił wcześniej, pomiędzy wszystkimi Vedami jest On Sama Vedą. Sama Veda jest bogata w piękne pieśni grane i śpiewane przez różnych półbogów. Jedną z tych pieśni jest Brhat-sama, która ma wyśmienitą melodię i śpiewana jest o północy.

Szkoły jogi
Bhakti Yoga
Pobożność mistyczna; joga bezinteresownej miłości do Boga i oddania; cechują ją rytuały wokół wizerunków, inkantacje boskiego imienia, wizualizacje, których celem jest osiągnięcie zjednoczenia z obiektem kultu.
Gyan Yoga
Joga mądrości i intelektualnego poznawania wszechświata; ścieżka studiowania pism, analizy i wnioskowania.
Hatha Yoga
Joga pracy z ciałem i oddechem, traktowana jako punkt wyjścia do uprawiania jogi; polega na przyjmowaniu określonych pozycji ciała (asana) i pracy z oddechem; początkowo asana może być niewygodna, ale w późniejszych etapach wysiłek utrzymania ciała w niezmiennej pozycji staje się minimalny; ważne jest, aby wysiłek zniknął, a pozycja medytacyjna stała się naturalna; Yogabhasya mówi: "pozycja stanie się doskonała, gdy wysiłek, aby ją utrzymać zniknie całkowicie w ten sposób, że ustaną wszelkie ruchy w ciele; tak samo jej doskonałość zrealizuje się, gdy umysł przemieni się w nieskończony, to znaczy idea nieskończoności stanie się jego własną treścią."
Karma Yoga
Joga bezinteresownego czynu i wypełniania obowiązków; podkreśla wartość działania w oddaniu Bogu, co chroni działającego przez skutkami czynów (nie wiążą go owoce jego działań) działanie w oddaniu zapewnia czystość czynu, pomyślność i umożliwia wyzwalanie się z więzów przeszłych czynów.
Kriya Yoga
Zakłada, że człowiek jest miniaturową wersją całego kosmosu, czyli mikrokosmosem - rozwijającym się wszechświatem, który znajduje się wewnątrz makrokosmicznego świata; utrzymuje, że Wszechobecny Najwyższy Stworzyciel ukrywa się w każdym z nas i poprzez oddech uaktywnia każde nasze działanie - stąd nazwa "kriya" (sanskr. kriya) oznacza pracę (kri), która jest wykonywana poprzez moc wewnętrznej duszy (ya); siły kosmiczne kontrolujące eter, powietrze, ogień, wodę i ziemię, kontrolują także różne rodzaje pracy wykonywanej przez ludzkie ciało: czynności religijne, związki i relacje z innymi, spożywanie pokarmu, rozmnażanie się i zarabianie pieniędzy.
Kundalini Yoga
Zajmuje się pobudzaniem potężnej energii kundalini; częściowo związana z hatha jogą (Gorakshaśataka mówi: "jogin otwiera drzwi do wyzwolenia uwalniając kundalini środkami hatha yogi); obudzenie się kundalini i jej przesuwanie się przez czakry powoduje uczucie gorąca w części, przez którą przenika; budzenie kundalini wymaga przygotowania duchowego i opanowania specjalnej techniki, której istotnym elementem jest zatrzymanie oddechu i przyjęcie specjalnej pozycji ciała; niektóre szkoły tantryczne łączą pozycje ciała z praktykami seksualnymi, co ma prowadzić do jednoczesnego "znieruchomienia" oddechu, myśli i nasienia.
Laya Yoga
Rozwijanie czakr; czakry oglądane w rzucie tworzą madalę, której centrum oznaczone jest przez brahmarandhrę; w tym centrum dochodzi do przebicia poziomu, aktu transcendencji, przekroczenia sansary i "wyjścia z czasu"; ciało przekształcone zostaje w mikrokosmos z górą Meru jako centrum; uczeń identyfikuje się z kosmosem, odkrywając w swoim ciele powstanie i unicestwienie wszechświata w dwóch etapach: kosmizacji istoty ludzkiej oraz transcendencji kosmosu, czyli jego zniweczenie poprzez zjednoczenie przeciwieństw.
Mantra Yoga
Podkreśla rolę i znaczenie dźwięków mistycznych, sylab świętych, które mają za zadanie dyscyplinować umysł; znaczenie praktyczne i ważność filozoficzna mantr obejmuje dwie funkcje: funkcję jogiczną fonemów używanych jako "podpory" koncentracji oraz wkład tantryczny, tzn. wypracowanie systemu gnostycznego i liturgii wewnętrznej przy odnowieniu tradycji.
Tantra Yoga
Tantryzm stał się ruchem ogólno-indyjskim zasymilowanym przez wszystkie wielkie religie Indii; istnieje tantryzm buddyjski i hinduistyczny. Wiąże się z ponownym odkryciem religijnego misterium kobiety, co prowadzi do uznania każdej za wcielenie shakti. Nauczyciele tantryzmu hinduistycznego uznali, że człowiek ówczesny utracił spontaniczność i siłę ducha, a Wedy i tradycja bramińska przestały być użyteczne, dlatego należy zaczynać od podstawowych doświadczeń właściwych dla upadłej kondycji ludzkiej. Decydującą rolę odgrywa żywy rytuał (włączając w to uczucia, akt seksualny); w niektórych szkołach odrzucono wszelkie praktyki medytacyjne i podkreślano spontaniczny charakter wyzwolenia.
Raja Yoga
Nazywana królewską jogą, królewską ścieżką jest połączeniem wiedzy i praktyki prowadzących duszę do odzyskania zwierzchnictwa nad umysłem, intelektem i cechami charakteru, a w konsekwencji do zwierzchnictwa nad materią. Esencja Raja Yogi jest prosta. Człowiek jest duszą. Bóg jest Najwyższą Duszą. Najwyższa Dusza (Bóg), dusze ludzkie i materia są wiecznymi energiami. Wchodzą w interakcje tworząc cyklicznie powtarzającą się sztukę życia, która rozgrywa się na ziemi. Sztuka ma cztery "akty": złoty, srebrny, miedziany i żelazny. We wszechświecie przejawia się zasada trójdzielności. Trzy poziomy to: świat bezcielesny (dom dusz), rejon subtelny i świat materialny (fizyczny kosmos). Dusze ludzkie przybywają na ziemię w kolejności i biorą udział w sztuce życia, przechodząc przez trzy stany: sato, rajo, tamo (czysty, mieszany, nieczysty). Pod koniec ostatniego aktu do ziemskiej sztuki wkracza bezpośrednio Najwyższa Dusza i poprzez ciało człowieka daje wiedzę i dokonuje odnowy świata w trzech aktach: stworzenia (Brahma), utrzymania (Vishnu), zniszczenia (Shankar).

No hay comentarios: