miércoles, 11 de abril de 2007

Gayatri: Sweden






Om bhur bhuvah Svahah tat savitur varenyam
Bjargo devasya dhimahi dhio yo nah prachodaiat
Oh Du som upprätthåller Universum
Från vilken allt levande utgår
Och till vilken allt levande återvänder
Avtäck för oss Den Sanna Andliga Solens Ansikte
gömd bakom en skiva av gyllene ljus
Så att vi må förstå Sanningen
Och utföra vårt fulla åtagande
När vi färdas till dina heliga fötter



Veda
kunskap. Rsis bevarar "the Word" muntligt. Gayatri-mantra. Ljudet viktigare än orden (Aum), innehåller: bhuh (jord), bhuvah (atmosfär), svah (himmel), vilka manifesterar brahman. Mantra och ritual inom Veda: Rig (äldst 1800 fvt), reciteras av hotrpräster. Sama musiceras av udagatrpräst. Yajur utförs som ritual av offrande adhvaryupräst. Atharva utförs av atharvapräst som svär eder för goodwill och fred. Varje vedadel består av två "lager": samhita, som är samling av mantran, och brahmanas som är tolkning, instruktioner hur ritual genomförs. Offer tolkas på två sätt: (1) adhi-yayn, utåt ritualakten. (2) adhi-atman, inre självet (tolkas i Aranyaka (=skogsrelaterad) och Upanishaderna (=hemlig instruktioner). Offer görs 5 ggr/dag för fäderna, gudarna, allt skapat, människorna, och "the sacred lore" dvs att lära sig Veda. Kommentarer till Veda kom tidigt (700 fvt) bl a Vedanga. Efter Panini bevaras sanskrit hos en elit. Manu smirti kom på sruti/smirti och att högsta kastet (ej kvinnor) endast får tillgång till Veda. Upanyanariten. Nedskrivningar av Veda bannas, den som ej lär Veda från lärare kommer till helvetet! Smirti= även episka (itihasa, mahabaratha (5:e vedan kallad, men översätts) och ramayana) och Puranas (18 stycken). Det beror på åskådning (extremer: Arya Samaj och vaisnavas) hur man betraktar episka/smirtis som auktoritativa. Darsana= "vedisk exegetik" (6 skolor). Veda anses vara utan mänskligt ursprung, och dess auktoritet är självbevisande (ex om det är konflikt mellan smirti och veda är alltid veda bäst). Idag utförs sällan offer. Man sänder recitation via radion. Levande muntlig tradition kvar, men minskat antal kan utantill. Det performativa viktig del.

No hay comentarios: