miércoles, 11 de abril de 2007

Gayatri: Rumania



AUM BHUR BHUVAH SVAH TAT SAVITUR VARENYAM
BHARGO DEVASYA DHIMAHI DHYO YO NAHA PRACHODAYAT.
Încarca cu energia vietii pe toti aceea care o asculta. Sustine si vindeca toate fiintele creatiei. Este cea mai sacra mantra vedica
1.

Meditam asupra gloriei lui Dumnezeu care a creat infinitul macrocosmos, care trebuie adorat. El este întruchiparea cunoasterii si a luminii însasi care înlatura pacatele si ignoranta. Fie ca el sa ne ilumineze mintea.

2.

Aare efect puternic în transformarea karmei negative, curata mentalul si dezvolta inteligenta. Este una din cele mai eficace mantre indiene. Este cunoscuta ca mantra care spala toate pacatele.


Veda
Literal "cunoaştere esenţială, doctrină sacră". Nume generic al celor mai străvechi texte ale înţelepciunii indiene. Hinduşii ortodocşi le atribuie o origine inspirată, supranaturală şi o autoritate supremă de esenţă divină. Acest vast ansamblu de Scrieri, având o lungime de şase ori mai mare decât cea a Bibliei, se divizează în patru părţi:
1.

RIGVEDA sau VEDA versurilor divine;
2.

SAMAVEDA sau VEDA cânturilor sacre;
3.

YAJURVEDA sau VEDA formulelor sacrificiale secrete;
4.

ATHARVAVEDA sau VEDA lui ATHARVAN, nume al unui mistic, preot al focului.
Fiecare dintre aceste patru VEDE se divizează în trei feluri de texte, în funcţie de conţinutul lor, forma lor sau data la care au fost redactate. Aceste trei grupe sunt:
a) SAMHITA (culegeri de învăţături spirituale);
b) BRAHMANA (explicaţii procedurale precise din care aparţin ARANYAKA-ele - "texte ale pădurii sau ale deşertului" - şi o parte din UPANISHADE;
c) SUTRA-ele (fire aforistice conducătoare).
În funcţie de scop, le mai putem grupa în două părţi:
1)

KARMA-KANDA, partea de acţiune eficientă;
2)

JNANA-KANDA, partea de cunoaştere spirituală, profundă.
La început, cele patru VEDE serveau marilor preoţi drept culegere de imnuri şi formule pentru o executare corectă a sacrificiilor şi procedeelor de punere în rezonanţă cu lumi şi aspecte elevate din MACROCOSMOS. Pentru derularea corectă a acestor angrenări spirituale erau necesare 4 categorii de mari iniţiaţi preoţi:
1.

HOTAR-ul, cel care recită în mod adecvat imnurile pentru a chema şi invita zeii să profite de SOMA şi alte energii consacrate sau ofrande: el utiliza în special RIGVEDA;
2.

UDGATAR-ul, cântăreţul iniţiat care acompania prin cântecele sale, care uşurau fuziunea şi rezonanţa, pregătirea şi ofranda lui SOMA; el utiliza în special SAMAVEDA;
3.

ADHVARYU, executantul iniţiat care realiza procedeul sacru propriu-zis, rostind versete, emiţând mental MANTRA-e şi formule (YAGU) corespondente; el folosea în special YAJURVEDA;
4. Marelui preot îi revenea misiunea de a integra, supraveghea şi direcţiona ansamblul procedeului spiritual de punere în rezonanţă. ATHARVAVEDA nu era totuşi direct legată de persoana sa. Se crede că a fost necesar un timp extrem de lung (pornind de la 1500 î.e.n.) pentru a se ajunge la elaborarea VEDELOR aşa cum le cunoaştem astăzi; acestea au fost mai întâi secrete şi erau transmise oral din generaţie în generaţie. SHAKHA-ele ("ramurile") se diferenţiază în funcţie de şcolile în care ele servesc ca bază de studiu. Există mai multe versiuni legate de originile VEDELOR, dar toate sunt de acord în a recunoaşte că aceste texte sunt fructul revelaţiilor divine făcute RISHI-lor, aflaţi în stare de inspiraţie spirituală şi contemplare profundă. De aici provine şi numele de SHRUTI ("ceea ce a fost autentic şi este revelat"), atribuit în mod frecvent VEDELOR.



CE ESTE O MANTRA ?
Cuvântul "mantra" provine de la sanscritul "manana" ( a medita). Tra e un sufix ce desemnează instrumentul, unealta; Man ( a gândi, a avea în minte; Inrudit etimologic cu latinul mens, ori cu englezul mind). Mantra este, deci, instrumentul, formula sacră pentru evocarea sau aducerea în minte a viziunii şi a prezenţei lăuntrice a divinului.
Originea mantrei se raportează la Mnau. Mantra e încărcată de toată puterea, dar ea permite viziunea lui Brahma prin ochiul inimii (Anahath chakra) ce percepe sunete care nu se aud. "Nada" e manifestarea calităţii sonore a sunetului (Shabda) care corespunde elementului Eter (Akasha). Textele sacre hinduse arată că tot ce e perceput ca sunet este Shakti (Putere divină). Din Shabda se naşte Bindu, germenele manifestării, adică Ganesha sau OM; cu alte cuvinte Shakti e Principiul divin feminin, al cărei FIU este Ganesha.
Silaba sacră OM (AUM) e Sunetul primordial, sunetul creaţiei, sau Verbul. Ea este esenţa Vedelor, deci a ştiinţei sacre (Nirmala Vidya). Este prima şi cea mai importantă mantra. Upanishadele arată că este arcul, în timp ce Sinele (Atman) e săgeata, iar Brahma ţinta. Ea e integrată (de regulă, la început) în celelalte mantre. De exemplu în mantra Gayatri (puterea Elementelor fiecărei chakra): OM Bhuh, Om Bhuvah, OM Mah, OM Janah, OM Tapah, Om Satyam, OM Tata Savitru Varenyam Bhargo Devasya, Dhi Mahi Dhiyo Yonah Prachodayat, OM Apo Jyoti Raso Mrutam, OM Bhur Bhuvah Swarom. Sau, în binecunoscuta mantra OM Mani Padme Hum (OM, giuvaerul din inima lotusului) folosită îndeosebi de buddhişti.
Rostirea mantrelor are un scop şi un caracter specific bine precizat. Astfel, în cadrul ceremoniilor de venerare a Focului (Havan), în timpul ofrandelor se pronunţă mantra OM Swaha, iar în timpul libaţiilor, mantra Vasat.
OM este, prin excelenţă, manifestarea divinităţii. În strânsă legătură cu AUM, cuvântul ebraic amin (amen), adoptat de liturghia creştină la sfârşitul rugăciunii, este suflul creator invocat pentru a o împlini. Sepher Ietsirah spune că Memra (=cuvântul) produce orice obiect şi orice lucru prin Numele său Unu.

mantra yoga



PREZENTAREA GENERALĂ A METODEI
Metoda pe care o vom descrie este foarte simplă (fiind cu uşurinţă abordabilă de către orice fiinţă umană normală) şi a fost redescoperită de către occidentalul LESER LASARIO, un savant austriac care a studiat cu multă atenţie MANTRA YOGA şi a structurat gradat, după aproape 30 de ani de experienţă, un sistem unic în lume care conferă acelora dispuşi să-l aplice, multiple efecte binefăcătoare lăuntrice corelate, de natură fizică (somatice, fiziologice), psihică şi mentală.
Sistemul său este totodată terapeutic, perfect natural şi în întregime lipsit de fenomene nocive. În plus, el nu are nici un fel de contraindicaţii. Sistemul lui LESER LASARIO se aplică cu succes chiar şi astăzi, mai ales ca modalitate naturală de ameliorare şi vindecare în anumite boli, chiar grave, în special atunci când toate celelalte mijloace de care dispune actualmente medicina sunt inoperante (lipsite de efecte).
Metoda lui LESER LASARIO este extrem de simplă şi implică, printre altele, utilizarea perseverentă a respiraţiei yoghine complete (pentru cei care nu practică YOGA, va fi suficientă o respiraţie cât mai amplă şi profundă, care exclude orice forţare), asociată, în momentul EXPIRAŢIEI, cu pronunţarea (emisia cât mai lungă, transfiguratoare a) anumitor sunete vocale. Această tehnică, realizată în mod perseverent, face să apară destul de repede efecte benefice foarte puternice în mod evident diferite, în funcţie de sunetul vocalic cu care operăm atunci. În cazul în care exersăm această tehnică corelată cu respiraţia yoghină completă, pe lângă faptul că inspirăm conştient mai mult oxigen, totodată acumulăm în fiinţa noastră mai multă energie subtilă vitală PRANA.
Această tehnică simplă, simultan asociată cu anumite trăiri lăuntrice transfiguratoare, antrenează multiple reacţii binefăcătoare, regeneratoare, curative la nivelul sistemului nervos simpatic care controlează nu numai circulaţia sanguină ci coordonează, de asemenea, funcţionarea armonioasă a glandelor endocrine şi a organelor vitale, datorită energizării binefăcătoare şi a activării globale a centrilor subtili de forţă ai fiinţei (CHAKRAS), prin intermediul energiilor subtile benefice aduse (canalizate) în fiinţă prin emisia mentală (însoţită de LAYA YOGA) sau sonoră a unei anumite VOCALE (utilizată în această tehnică în calitatea sa de MANTRA).
Binecunoscutul savant occidental MAX MULLER, care a studiat cu multă atenţie sistemul YOGA, a scris următoarele cuvinte în lucrarea sa "CELE ŞASE SISTEME ALE FILOSOFIEI INDIENE": "Totdeauna trebuie să ne ferim să respingem ca fiind absurd ceea ce, datorită limitelor noastre mentale, nu putem înţelege de prima dată. Acum pot mărturisi că multe dintre practicile tradiţionale (YOGA) care îmi apăreau, datorită privirii mele superficiale, ca fiind în totalitate lipsite de sens, ba chiar absurde, mi s-au revelat ceva mai târziu, după ce m-am gândit mai adânc la ele, ca incluzând în mod evident o semnificaţie infinit mai profundă decât aceea la care m-aş fi putut aştepta".
Printre toate formele autentice de YOGA, există fără îndoială una care, în Occident cel puţin, este surprinzător de mult subestimată şi minimalizată, datorită neînţelegerii ei APROAPE COMPLETE şi a misterului adânc în care NU ÎNTÂMPLĂTOR este mai mereu învăluită - aceasta este MANTRA YOGA.
SIR JOHN WOODROOFFE, mult mai bine cunoscut sub pseudonimul ARTHUR AVALON, consacră sistemului MANTRA YOGA, în celebra sa lucrare de referinţă (care şi-a dobândit în decursul timpului, o binemeritată autoritate, atât în India cât şi în Occident), "Puterea şarpelui", un întreg capitol acestei forme foarte secrete de YOGA. El afirmă acolo, printre altele, că: "Poate că nu există nici un subiect în aproape toate textele tradiţionale indiene (SHASTRA), care să fie atât de puţin înţeles şi plin de nepătrunse TAINE ca acela al MANTRAS-urilor. Subiectul acesta (al MANTRAS-urilor) este totuşi atât de important în TANTRA SHASTRA (tradiţia înţelepciunii orientale), încât un alt nume care i s-a dat acesteia este acela de MANTRA-SHASTRA. Ştiinţa secretă a MANTRAS-urilor, indiferent dacă poate sau nu poate să fie bine fundamentată, cu toate acestea, chiar şi în această situaţie din urmă, ea nu este şi nu poate fi o absurditate, aşa cum este presupusă de unii necunoscători sau semidocţi. Cei care sunt de această părere, pot uneori să facă o excepţie în ceea ce priveşte MANTRAS-urile care (în realitate nu sunt deloc MANTRAS ci) sunt de fapt nişte rugăciuni şi a căror semnificaţie clară ei o înţeleg, pentru că ei ştiu cu toţii ce este în realitate o rugăciune. Dar, dincolo de aceasta, o asemenea apreciere superficială, puerilă şi pripită arată o totală lipsă de înţelegere".
De fapt, graţie iniţierii secrete primite, noi ştim la ora actuală că, în realitate, MANTRA este o reprezentare SONOR ANALOGICĂ de punere şi menţinere în stare de inefabilă REZONANŢĂ subtilă cu o anumită forţă sau energie din MACROCOSMOS. Altfel spus, MANTRA este prefigurarea acelei puteri subtile, enigmatice din MACROCOSMOS sub forma sunetului. Puterea nesfârşit creatoare a energiilor subtile binefăcătoare ale gândirii este admisă astăzi din ce în ce mai mult în Occident. Această cunoaştere străveche a fost păstrată secretă în India, constituind baza practicilor YOGA şi MANTRA. Chiar şi astăzi, multe aspecte în YOGA şi MANTRA sunt menţinute deloc întâmplător strict secrete, mai ales pentru a preveni utilizarea lor abuzivă sau MALEFICĂ, în cazul MANTRAS-urilor care fac posibilă rezonanţa cu energii subtile RELE.
Ceea ce nu a fost aproape deloc înţeles în Occident, este forma particulară pe care o ia ştiinţa ideilor-forţă în MANTRA VIDYA (ştiinţa MANTRAS-urilor). Pentru yoghini, gândirea este o forţă uriaşă care este la fel de reală şi de obiectivă întocmai precum obiectele şi fiinţele aşa-zis exterioare. Rădăcina sanscrită "MAN", care semnifică "gândire" (puterea sau capacitatea de a gândi), este totodată rădăcina cuvântului "om" (MANU în limba sanscrită), care este privit adeseori în Orient ca fiind singurul gânditor dintre toate făpturile lumii fizice.
Esenţa secretă a acestei doctrine (MANTRA VIDYA) este concentrarea fermă şi neîntrerupă a gândirii noastre şi a voinţei asupra sunetului MANTRA-ei corect şi armonios EMIS MENTAL, care generează atunci FULGERĂTOR intrarea în profundă comuniune şi rezonanţă (LAYA YOGA) cu FOCARUL DE PUTERE sau SFERA RESPECTIVĂ DE FORŢĂ din MACROCOSMOS, pe care respectiva MANTRA o evocă prin sunetele sale componente.
ÎN CE CONSTĂ DE FAPT MANTRA YOGA?
MANTRAS-urile au fost revelate prin percepţie spirituală directă de străvechii înţelepţi clarvăzători (RISHIS) care ajunseseră să cunoască pe deplin şi în profunzime secretele puterii evocatoare a sunetelor, ca instrument de intrare în rezonanţă cu anumite straturi ascunse sau sfere subtile de putere ce există în MACROCOSMOS. Ele sunt formate din silabe simbolice, care reproduc în mod aproximativ REALITATEA şi manifestarea subtil sonoră (percepută în mod spiritual) a unor anumite energii ascunse din MACROCOSMOS, făcând posibil REZONANŢA cu ele.
Efectele pe care le generează, graţie REZONANŢEI, aceste MANTRAS, cât şi realităţile invizibile sau sferele de forţă cu care ele ne pun instantaneu în legătură, sunt precis indicate în tratatele secrete MANTRA SHASTRA. În aproape toate lucrările yoghine de specialitate, sunt cel mai adesea puse în prim-plan mai ales efectele vitale, psihice şi mentale ale MANTRAS-urilor. Fără a căuta să minimalizăm câtuşi de puţin aceste efecte, vom urmări în continuare să arătăm cât mai explicit şi mai aproape de nivelul nostru actual de înţelegere, modul în care MANTRAS-urile acţionează atât asupra nivelului fizic, cât şi asupra celui psihic şi mental.
Practica lui MANTRA YOGA implică, după cum ştim (la modul esenţial) să EMITEM (profund concentraţi şi cât mai interiorizaţi) sonor (audibil) sau numai mental (în gând), o anumită MANTRA (scurtă) de un număr cât mai mare de ori. Aici trebuie să specificăm că, în lumina celor arătate mai sus, nu pot fi considerate niciodată MANTRAS cuvintele sau uneori chiar anumite fraze "sacre" (care, datorită rezonanţei JOASE cu anumite aspecte din subconştientul colectiv şi nu din MACROCOSMOS, sunt mai mult sau mai puţin considerate ca fiind pline de eficienţă spirituală).
Datorită faptului că, în ceea ce priveşte MANTRA YOGA, s-a urmărit şi se urmăreşte să se păstreze anumite secrete, Maeştrii moderni ai Orientului, care s-au adresat Occidentului, nu au făcut aproape deloc efortul de a ne învăţa să-l apreciem la adevărata sa valoare pentru a ajunge să-l reabilităm şi să-l adaptăm cerinţelor şi aspiraţiilor noastre actuale. Aceasta se datoreşte faptului că foarte mulţi dintre ei consideră MANTRA YOGA drept o formă foarte secretă de YOGA, destinată fiinţelor umane deosebit de evoluate, cărora HATHA YOGA şi RAJA YOGA le-au pregătit suficient de bine fiinţa, purificând-o.
Datorită ignoranţei sale complete cu privire la realitatea obiectivă a MANTRAS-urilor şi la utilitatea rostirii lor, cel mai adesea occidentalul are tendinţa să zâmbească ironic şi plin de "superioritate" la vederea unui indian stând cu ochii închişi într-o postură de meditaţie YOGA, în timp ce emite sonor, periodic, anumite sunete care, cel mai adesea, pentru el sunt lipsite de semnificaţie sau de un sens formal. Să nu uităm şi dacă cu adevărat urmărim să înţelegem cât mai adânc aceste aspecte, să medităm asupra cuvintelor marelui orientalist şi erudit MAX MULLER pe care l-am citat anterior.
De mii de ani, yoghinii atribuie în unanimitate extraordinare puteri curative şi revitalizante, cu ecouri complexe atât în plan fiziologic cât şi subtil (vitale, psihice şi mentale), MANTRA-ei fundamentale AUM, care a fost indicată din timpuri imemoriale ca fiind sunetul subtil primordial sau TONICA MACROCOSMOSULUI (manifestarea permanentă a Logosului creator), PRANAVA. Uluitor mai ales pentru cel înzestrat cu intuiţie şi inteligenţă este faptul (deloc întâmplător) că acest sunet esenţial există în multe alte tradiţii spirituale, sub forme uşor diferite, cum ar fi: AMIN, AMAN, AMON etc. Uneori, această PRANAVA fundamentală (AUM) era însoţită de încă 6 BIJA MANTRAS (sunete subtile distincte, considerate fiecare o MANTRA, numite SEMINŢE): HRAM, HRIM, HRUM, HRAIM, HRAUM şi HRAH.
În anumite tratate yoghine secrete se spune că repetarea cu voce tare (sau emisia mentală însoţită de intrarea în starea de LAYA YOGA) a fiecărei BIJA MANTRA (dintre cele 7 BIJA MANTRAS) în parte, timp de minim 10 minute, constituie aşa-numitul ANTRENAMENT YOGHIN secret cu cele 7 BIJA MANTRAS. Marii yoghini ai Orientului au mărturisit că repetarea distinctă, interiorizată şi cu voce tare (câte 10 minute, pe rând, a fiecărei BIJA MANTRA dintre cele care sunt indicate mai sus) a acestor 7 silabe sonore secrete, acţionează profund atât asupra vehiculelor subtile ale fiinţei cât şi asupra organelor fizice interne, unde face să apară fenomene ample de regenerare şi energizare, care sunt remarcate în special la nivelul inimii, stomacului şi creierului.
În timp ce ateul sceptic este înclinat să nu vadă aici decât o superstiţie primitivă sau cel mult doar o formă banală de autosugestie (aşa cum consideră pripit ignoranţii când, în urma realizării tehnicilor YOGA, apar efecte minunate), creştinul dogmatic ezită să abordeze această cale de teamă de a nu se îndepărta cumva de religia sa prin "convertirea" la "rituri" pe care el le consideră păgâne, eretice sau chiar diavoleşti.
În această direcţie, iniţiatul ARTHUR AVALON spune: "Nu este nimic aprioric sacru sau paranormal într-o MANTRA. MANTRA emisă mental corect ne pune doar în legătură cu o anumită forţă subtilă care pentru noi este identică şi neutră (MANTRASHAKTI); ea se pretează totdeauna imparţial, întocmai ca şi curentul electric transformat şi adaptat, de exemplu, pentru o anumită utilizare". MANTRA YOGA se bazează permanent pe fenomene complexe şi profunde de rezonanţă interioară însoţite de efectele puţin cunoscute care sunt cu, toate acestea, incontestabile şi puternice.
În cazul operării cu MANTRAS-uri rostite cu voce tare, aceste efecte profunde sunt generate datorită energiilor subtile angrenate prin rezonanţă de vibraţiile vocale care vor acţiona atât asupra organismului cât şi asupra psihicului şi a mentalului. În cursul teoretic care se referă la cea de-a doua Mare Putere Cosmică, TARA, au fost descrise aproape în întregime efectele subtile şi spirituale care apar în fiinţa noastră prin emisia cu o maximă concentrare mentală şi interiorizare a MANTRA-ei AUM, fiind totodată revelate simbolismul tradiţional şi semnificaţiile ezoterice ale acesteia.
Înainte de a aborda în extenso această lecţie, este necesar să-l cităm pe LESER LASARIO (descoperitorul acestei metode) care este un savant austriac ce şi-a consacrat peste 30 de ani din viaţă experimentării atente ale efectelor fiziologice şi subtile ale vocii umane. Să vedem deci, cum a descoperit el proprietăţile binefăcătoare uimitoare ale vibraţiilor sonore VOCALE emise de vocea umană asupra corpului fizic, psihicului şi mentalului. LESER LASARIO era foarte grav bolnav şi aproape că fusese condamnat de medicina clasică. În cazul său, întocmai ca şi în acela al faimosului KNEIPP (tuberculos incurabil care a descoperit virtuţile curative extraordinare ale "banalei" ape reci), vocea intuiţiei a fost ascultată şi aceasta i-a condus în final pe amândoi, pe căi diferite, către vindecare.
Redăm în continuare confesiunea lui LESER LASARIO: "Eu mi-am regăsit până la urmă din nou sănătatea numai cu ajutorul suflului respirator şi prin emisia prelungită a sunetelor vocale; acest remediu este, consider eu, la îndemâna oricui. M-am născut la Viena. Încă din fragedă copilărie am avut o sănătate foarte şubredă şi, în plus, la mine exista tendinţa de a fi extrem de studios; această pasiune a mea pentru studiu nu ar fi fost nimic rău în sine dacă nu ar fi antrenat totodată grave inconveniente pentru sănătatea mea. Părinţii, care mă iubeau foarte mult, priveau toate acestea ca pe o virtute şi, de aceea, mi-au pus la dispoziţie un mare număr de cărţi. Acest fapt a sfârşit însă prin a-mi ruina sănătatea (aici trebuie să mărturisesc că eu deja aveam o vitalitate foarte precară, care nu a putut aproape deloc să-mi susţină intensul meu efort intelectual), astfel că, în scurt timp, am ajuns o epavă umană, din punctul de vedere al vitalităţii şi al sănătăţii. De atunci şi până la vârsta de 18 ani, mărturisesc că am fost tot timpul bolnav. Cam pe la această vârstă, afecţiunile de care sufeream mai mereu au început să se agraveze la mine, prezentând forma agonizantă a unui cumplit reumatism articular. Doctorii renumiţi pe care i-am consultat mi-au catalogat cazul ca fiind total lipsit de speranţa unei vindecări şi, încă de atunci, suferind zi şi noapte dureri îngrozitoare, m-am simţit mereu abandonat, până în ziua în care am descoperit existenţa Suflului Vital asociat cu emisia prelungită a anumitor sunete vocale. Mi-am dat astfel seama, gradat, că aici nu era deloc vorba nici de o expresie deşartă, nici de o sterilă abstracţie metafizică, ci numai de o realitate vie şi dătătoare de putere spre care anterior eu aspiram inconştient.

No hay comentarios: